søndag den 17. januar 2010

They shoot horses dont they ?

Eftersom at der er sne både udenfor og indenfor og at jeg på mystisk vis er blevet deleted fra facebook - Min alltime fav. hang out place (ja jeg ved det - Få et liv ) så er jeg begyndt at hygge mig med min fine dvd samling - Idag blev det til Naked Lunch og They shoot horses dont they ?
Naked Lunch var pænt underholdende og nu i en alder af 33 forstår jeg lidt mere af den film end jeg gjorde første gang jeg så den som 19 årig... Men stadig ikke det hele - jeg bøjer mig i støvet og sir at min ellers ret gode analytiske evne alligevel mangler de supermandskrafter det kræver at lave en grund analyse af den film. Tilgengæld var gensynet med they shoot horses en lidt anderledes oplevelse - Vidste godt at det var en dyster film, men afgrunden af håbløsheden i den film kom alligevel bag på mig... hvilket er skræmmende, for der er jo rent faktisk folk hvor at døden ikke er en ærgelig biting ved livet, men faktisk er udvej fra livet. Filmen handler jo om taberne i livet og hvordan nogen faktisk går rundt med denne følelse - at være en taber - som en kronisk tilstand af at være... istedet for blot en midlertidig tilstand som vi alle - altså næsten alle kende nikke genkendene til. Kort forklaret foregår filmen under depressionen og omhandler en dansemaranthon hvor man kan vinde x antal dollars. Og vi følger så alle de her håbfulde desperate mennesker og ser hvordan de blir mere og mere nedbrudt af dette maranthon. Og vi ser hvordan at denne nedbrudthed af menneskelig værd blir gjort til en underholdnings faktorer i en tid hvor alle går rundt og mangler og længes efter mere. På sin vis kan man sige at nyhederne med deres voldsbilleder og naturkatastrofehærgelser også er en slags marathon som får os til at heppe på at der er overlevende fra haiti osv. for at glemme vores egen elendighed ??
Ved ikke helt om den tanke er helt korrekt, men at gøre menneskelig elendighed til et show virker sq bare lidt for velkendt i vores tids små firkantet alter....Og det er nok det der er grusomt i denne film at folk hellere vil se på folks usle liv og forsøg på at overleve end at skåne dem for denne uværdighed. Alt for at selv få det bedre som en af karakterene sir i filmen ...

Jeg ved ikk- det virker bare velkendt som at se masserne stable sammen når der har været et biluheld bare for at få det hele med ....
nå alt for i dag - ciao

Ingen kommentarer:

Send en kommentar